neděle 21. února 2010

Můj první chleba v životě podle pana Cuketky

Tenhle recept mi připadal tak hrozně jednoduchý a tak skvěle popsaný, že jsem skoro cítila chuť i vůni chlebíku a nešlo odolat. Jediná cena za jednoduchost přípravy je čekací doba při kynutí. Dle rady pana C. jsem těsto připravila večer, nechala přes noc kynout a druhý den dodělala.

Potřebujeme opravdu málo, snad kromě droždí má každý všechno doma. Originální používaná jednotka je hrnek, ale neb se mi ty doma zdály buď malé, nebo velké, použila jsem skleničku, asi 2-decovku; míry mi nikdy nešly :)

3 hrnky hladké mouky + mouka na poprašování (americká objemová jednotka cup),
1/4 lžičky instantního droždí,
1 a 1/4 lžičky soli,
1,5 hrnku vody (tj. mouka s vodou v poměru 2:1),
kukuřičný šrot nebo pšeničné otruby na posyp (pan C. i já jsme nepoužili ani jedno),
litinový hrnec s pokličkou (ale prý to jde např. i ve keramice).

Do nádoby na kynutí nasypte mouku, droždí, sůl a promíchejte, pak přilijte vodu a znovu promíchejte. Vznikne takové lepivé fuj, nebojte se ničeho, prý to tak má vypadat. Mísu překryjte fólií (jsem ji doma neměla, ale tesco taška mě zachránila) a nechte v klidu při pokojové teplotě kynout 12 – 18 hodin.
Vál poprašte moukou, seškrábněte na něj těsto a zaprašte moukou. Okraje vzniklé placky (pokud vám placka nevznikla, tak jí trošku pomožte) párkrát přeložte přes sebe (levý okraj ke středu, pravý okraj ke středu, horní a dolní taky tak) a nechte 15 minut odpočinout.
Pak zkuste vytvarovat kouli a dejte odpočinout na další dvě hodiny mezi dvě dobře, ale opravdu hodně dobře, pomoučené utěrky (pokud chcete sypat otrubami, tak teď).


Půlhodiny před koncem odpočinku si rozehřejte troubu s hrncem uvnitř na 230°C. Těsto přehoďte do rozpáleného hrnce (tady se ukáže, jak hodně jste pomoučili utěrku, já jsem to těsto musela vyloženě z utěrky servat, ale myslím, že na kvalitě chleba se to nepodepsalo). Hrnec přiklopte pokličkou, dejte do trouby a zakryté pečte cca 30 minut. Po odkrytí pečte dalších 15–30 minut, dle požadované barvy kůrky (mě stačilo 10).
Nechte vychladnou, přitom se "kochejte křupinkáním chladnoucí kůrky", jak říká pan C. Úplně jsem nechápala, co tím myslí, ale po upečení chleba jsem pochopila, běhala jsem po bytě s křupajícím chlebíkem a nutila muže, ať se taky zaposlouchá.
Je to dobrota, zkuste a už nebudete chtít jinak. Příště budu muset upéct víc, tenhle kousek zmizel rychlostí blesku a zůstala jen vůně v kuchyni a drobky na prkýnku.
Ještě přikládám odkaz na video pro ty, kterým psaný recept není zcela jasný.

2 komentáře: